Mia Välimäki Kokoomuksen eduskuntavaaliehdokas Uudeltamaalta

Avain onnellisempaan työmatkaan

Työmatka aamuruuhkassa pääkaupunkiseudulle on monen lohjalaisen päivittäinen tuskanaihe. Vaikka moottoritien rakentaminen nopeutti liikennettä alkupäässä, ei se poistanut Histan suoralta alkavaa hidastelua ja liikenteen pysähtymistä ennen Tuomarilan liittymää.

Ruuhkat ja röyhkeät kanssa-autoilijat turhauttavat. Pelko myöhästymisestä nostaa tunteita pinnalle. Työpaikalle saavutaan kiroten muut autoilijat manalaan ja lihakset kireinä ratin puristelusta.

Tämä lienee se konkreettinen syy, minkä takia niin moni lohjalainen haluaa Lohjalle junan, joka kuljettaisi Helsinkiin asti. VR ilahtuisi tietäessään kuinka monen haaveissa siintää junalla kulkeminen.

Junan hyödyt ovat ilmiselvät, pelkkien kumipyörien sijasta meillä olisi myös raiteet. Ruuhkat hellittäisivät, kun ihmiset voisivat valita mennäkö omalla autolla, bussilla vai junalla. Tavarat ja ihmiset kulkisivat nopeammin ja tehokkaammin.

Yhtäkkiä kaupunkimme ei olisi enää se ”pieni, idyllinen kesämökkikaupunki Raaseporin vieressä” kuten Suomen paras leipomo ohjelmassa meidät tituleerattiin, vaan kasvukeskus. Länsi-Uudenmaan sykkivä sydän, jonne kannattaa parantaa kulkuyhteyksiä ympäri uutta Lohjaa ja naapurikuntia.

Asiasta on puhuttu jo 1970-luvulta lähtien, kauemmin kuin itse olen edes ollut elossa. Joiltakin alkaa jo usko loppumaan, että hanke toteutuisi tämän vuosisadan kuluessa.

Jotta asiasta ei tulisi vitsiä ja lohjalaiset pääsisivät nauttimaan tasaisesta kyydistä rautateillä vielä elinaikanani, tulee hankkeelle saada rahoitus. Rahoituksen saaminen vaatii oikeaa markkinointia ja vahvaa tahtotilaa.

Oikorata Espoo-Lohja-Salo ei ole vain kätevä juttu Lohjalle. Se on osa paljon isompaa kokonaisuutta aina Pietarista Turun kautta Tukholmaan. Näin se on saatu myytyä ihan Euroopan tasollakin.

Koska projekti on osa isompaa eurooppalaisen logistiikan ja infrastruktuurin parantamista, on se siis oikeutettu erilaisiin rahoituksiin. Toki projektille tulee löytyä myös kotimaisia rahoittajia, mutta näin valtio ei joutuisi rahoittamaan itse koko summaa noin 1,5 miljardia euroa maksavasta projektista. EU on siis itse asiassa hoitanut jo homman omilta osin eteenpäin, nyt odotamme vain Suomen valtion sitoutumista hankkeeseen.

Projekti on myös osa isompaa kokonaisuutta Suomessa. Ei turkulaisille tai kotkalaisille hanketta kannata myydä Lohjan ratana, vaan nopeampana tapana kiihdyttää heidänkin talouskasvuaan. Varsinaissuomalaiset sekä kymenlaaksolaiset hyötyisivät aivan samalla tavalla nopeammasta Helsinki-Turku radasta. Loppujen lopuksi talouskasvusta hyötyisi koko Suomi.

Se olisi vain lohjalaisten onni, että olemme niin kätevästi siinä välissä.

Sijaintimme onkin paras valttikorttimme. Meidän täytyy rummuttaa radan tärkeyttä osana Suomen vientipolitiikkaa. Hankkeena, joka konkreettisesti kuljettaa tavaraa ja ihmisiä nopeammin ja tehokkaammin.

Sivutuotteena tulee olemaan iso kasa iloisia lohjalaisia. Rennompia hartioita ja harmonisempia työmatkoja. Ja se, jos mikä,  saa koko kansakuntamme voimaan paremmin.

Tosin ei tulevaisuus ole kaikilta osin vain ruusuinen. Näin me lohjalaisetkin pääsisimme VR:n myöhästelyistä valittavien kerhoon. Mutta se, että olisi valinnanvaraa mistä valittaa, olisi suuri etuoikeus.

 

Kirjoitus julkaistu Länsi-Uusimaassa 23.2.2015

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän VilleSiltanen kuva
Ville Siltanen

En tiedä, onko ollut tietoinen vai tiedostettu päätös jättää termi "tunnin juna" kirjoituksen ulkopuolelle. Tällä nimellä hanke Varsinais-Suomessa tunnettaa. Politiikassa on aina ollut hienoa se, että samoista asioista voidaan puhua niin monenlaisin kääntein.

Toimituksen poiminnat